دنیای اندروید در حال تغییر است؛ خداحافظی دیو برک بعد از 14 سال

دنیای اندروید در حال تحول است. اواخر روز چهارشنبه، دوازدهم ژوئن (23 خرداد)، دیو برک (Dave Burke)، معاون بخش مهندسی اندروید، از طریق شبکه اجتماعی X (که پیش‌تر با نام توییتر شناخته می‌شد) اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. برک در پیام خود گفته است که با شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، همکاری خود را ادامه خواهد داد و به طور موقت به عنوان مشاور در تیم اندروید باقی می‌ماند. او در حال حاضر به دنبال فرصت‌های جدید در حوزه « هوش مصنوعی/زیست فناوری » است.

برک در ایمیل خداحافظی که در لینکدین منتشر کرده است، کمی بیشتر در مورد تصمیم خود توضیح می‌دهد:

هوش مصنوعی پتانسیل ایفای نقشی اساسی در تسریع کشف دارو را دارد و کاربردهای گسترده‌ای از جمله سرطان‌های کودکان که درمان آن‌ها دشوار است (موضوعی که به خواسته قلبی من نزدیک است) را شامل می‌شود. در حال حاضر با سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در حال بررسی نقش‌های مرتبط در آلفابت هستم.

به هیچ وجه نمی‌توان نزدیک به یک دهه و نیم کار را در یک ایمیل خلاصه کرد. اما می‌خواستم برای فرصت استثنایی و الهام بخشی که در اختیار من قرار دادید، از شما تشکر کنم. دلیل اینکه مدت زمان طولانی در این سمت ماندم، تاثیر فوق‌العاده‌ای بود که با هم داشتیم؛ ساختن آینده محاسبات در مقیاس جهانی.

حتا اگر با نام دیو برک به طور خاص آشنایی ندارید، اگر در 14 سال گذشته از گوشی اندرویدی استفاده کرده‌اید، حتماً با کار او آشنا هستید. با اینکه برک از اکتبر 2014 مسئولیت معاونت مهندسی اندروید را بر عهده گرفت، اما همکاری او با گوگل از سال 2007 آغاز شد. در طول دوران کاری خود در گوگل، برک نقش مهمی در ایجاد برندهای گوشی‌های هوشمند نکسوس و پیکسل، اپلیکیشن‌های موبایلی گوگل کروم، اندروید تی‌وی و موارد دیگر ایفا کرد. برک در طول سال‌های گذشته، از جمله در رویداد گوگل I/O 2024 که ماه گذشته برگزار شد، به طور مرتب برای معرفی ویژگی‌های جدید اندروید حضور پیدا می‌کرد.

دیو برک
دیو برک در رویداد گوگل I/O 2024

برک به این موضوع اشاره نکرده که چه کسی قرار است جایگزین او شود. او در بخش دیگری از ایمیل خود که در لینکدین منتشر شده است، می‌نویسد:

مهم است که شما را با یک برنامه جانشینی دقیق، به دستان خوبی بسپارم.

او ادامه می‌دهد:

به زودی با جزئیات بیشتر در مورد این تغییرات به شما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، بنابراین لطفا منتظر باشید.

این خبر پس از یک جابه‌جایی داخلی بزرگ دیگر در گوگل که کمتر از دو ماه پیش رخ داد، منتشر می‌شود. در ماه آوریل، گوگل اعلام کرد که تیم‌های اندروید، کروم، پیکسل، نست و سایر تیم‌ها اکنون تحت نظارت ریک اوسترلوه (Rick Osterloh) در یک بخش جدید با عنوان «پلتفرم و دستگاه‌ها» قرار خواهند گرفت. در همان زمان، هیروشی لوکهیمر (Hiroshi Lockheimer) (یکی دیگر از اعضای قدیمی تیم اندروید) به منظور کار روی پروژه‌های دیگر گوگل را ترک کرد.

بنابراین، بعد از این همه اتفاق و انتشار خبر کناره‌گیری دیو برک، بیش از هر زمان دیگری آشکار شد که گوگل قصد دارد به ویژه در تیم اندروید، تغییرات اساسی ایجاد کند. تقریباً یک دهه است که نام برک با اندروید گره خورده است، بنابراین نباید از موضوع کناره‌گیری او از سمتش به سادگی گذشت و این اتفاق می‌تواند نتایج مهمی در پی داشته باشد.

مطمئناً یکی از مهمترین سؤالات این است که آینده اندروید با این تغییرات چه خواهد شد؟ واقعیت این است که که هنوز برای پیش‌بینی کردن زود است. به احتمال زیاد، به زودی شاهد تغییرات چشمگیری نخواهیم بود و شاید هم برای مدتی این روند ادامه داشته باشد. اما خروج افراد برجسته‌ای به این شکل، نشان می‌دهد که اتفاقی بزرگ در حال رخ دادن است. این که این تغییرات برای ما و شما چه معنایی دارد، به طور قطع مشخص نیست. اما اگر طرفدار اندروید هستید و مشتاقید ببینید که این سیستم عامل در آینده به کدام سمت می‌رود، می‌توان گفت که این دوران، دورانی بسیار جالب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا