ایکس باکس دوباره گران شد؛ هوش مصنوعی بازار کنسول‌ها را به هم ریخت! – پامپا

اگر قصد خرید یک کنسول جدید ایکس باکس را دارید و مدتی است که به فکر تهیه آن هستید، به شما قویاً توصیه می‌کنیم که در اسرع وقت اقدام به خرید کنید. چرا که تنها کمی بیشتر از یک ماه دیگر باقی مانده است و از آن پس، قیمت این دستگاه‌ها قرار است به طور قابل توجهی افزایش یابد و گران‌تر شوند.

روز گذشته شرکت مایکروسافت رسماً اعلام کرد که کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس با افزایش قیمت جدی روبرو خواهند شد. این تغییر قیمت از تاریخ اول اوت (10 مرداد) اجرایی می‌شود و باید گفت که این افزایش قیمت بسیار سنگین است. به طور دقیق‌تر، هزینه تمام مدل‌های 512 گیگابایتی این سیستم‌ها با یک افزایش 100 دلاری مواجه شده است، در حالی که مدل‌های یک ترابایتی با یک افزایش سرسام‌آور و چشمگیر 150 دلاری روبرو هستند. مایکروسافت همچنین قصد دارد تولید مدل 2 ترابایتی ایکس باکس سری ایکس را به طور کامل متوقف کند.

در جدول زیر، قیمت پیشنهادی تولید کننده (MSRP) برای کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس را پس از اعمال این افزایش قیمت‌ها و اجرایی شدن آن‌ها آورده‌ایم تا دقیقاً مطلع شوید وضعیت بازار به چه صورت تغییر خواهد کرد.

نام محصول

قیمت جدید (دلار)

قیمت قبلی (دلار)

ایکس باکس سری اس (۵۱۲ گیگابایت)

499.99

399.99

ایکس باکس سری اس (یک ترابایت)

599.99

449.99

ایکس باکس سری ایکس دیجیتال

749.99

599.99

ایکس باکس سری ایکس

799.99

649.99

ایکس باکس دوباره گران شد

همان‌طور که به وضوح مشاهده می‌کنید، ما مجبو به رویارویی با یک واقعیت تلخ و ناامید کننده هستیم! کنسول «ایکس باکس سری اس» که روزگاری توسط بسیاری به عنوان گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی برای لذت بردن از بازی‌های مدرن با بودجه محدود معرفی می‌شد، حالا قیمتی دقیقاً مشابه با کنسول قدرتمند «ایکس باکس سری ایکس» در زمان عرضه اولیه آن پیدا کرده است. حتی بدتر از آن، قیمت مدل «سری ایکس» اکنون به مرز 800 دلار رسیده که این وضعیتی واقعاً فاجعه‌بار برای گیمرها است.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه ویژه داشت این است که این افزایش قیمت‌های سرسام‌آور، درست پس از آن رخ می‌دهد که مایکروسافت و بخش ایکس باکس، همین سال گذشته نیز دو بار هزینه کنسول‌های خود را افزایش داده بودند؛ یک افزایش قیمت در بهار 2025 و یک افزایش دیگر که در ماه اکتبر همان سال اعمال شد.

در حالی که تعرفه‌های گمرکی عامل اصلی آن افزایش قیمت‌های پیشین بودند، در شرایط فعلی، بحران مداوم و ادامه‌دار در تأمین رم و حافظه‌های ذخیره‌سازی، که به دلیل سرمایه‌گذاری بی‌محابا و همه‌جانبه صنعت تکنولوژی بر روی هوش مصنوعی تشدید شده، مقصر اصلی وضعیت کنونی است.

اشتهای سیری‌ناپذیر هوش مصنوعی برای بلعیدن حافظه‌های رم و حافظه‌های ذخیره‌سازی باعث ایجاد کمبودهای شدید در سطح جهانی در این بخش شده است. این موضوع نه تنها هزینه‌های تولید قطعات را به شدت بالا برده، بلکه در نتیجه، تقریباً تمام دستگاه‌های الکترونیکی موجود در بازار را گران‌تر کرده است. متأسفانه پیش‌بینی می‌شود که این مشکل در سال آینده حتی وخیم‌تر شود، که این امر می‌تواند به معنای افزایش قیمت‌های بیشتر و نگران کننده‌تری در آینده نزدیک باشد.

ایکس باکس دوباره گران شد

بخش ایکس باکس در بیانیه‌ای که درباره قیمت‌های جدید منتشر کرد، با ابراز تأسف اعلام داشت:

متأسفانه، قیمت‌های حافظه و رم کنسول‌ها بیش از 2.5 برابر افزایش یافته است و انتظار داریم که تا پاییز 2027 شاهد دو برابر شدن دوباره آن باشیم.

آن‌ها در ادامه افزودند:

تمام صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی با بحران فعلی قطعات دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما تأثیرات آن بر روی کنسول‌ها به مراتب سخت‌تر است. برخلاف گوشی‌ها، رایانه‌ها، بلندگوها و سایر دستگاه‌های مصرفی، کنسول‌ها معمولاً با سود به فروش نمی‌رسند، بلکه قیمت فروش آن‌ها حتی کمتر از هزینه ساختشان است.

نکته کنایه‌آمیز اینجاست که این افزایش قیمت‌ها تنها چند روز پس از آن رخ می‌دهد که آشا شارما، مدیرعامل ایکس باکس، در صحبت‌های خود بر این واقعیت تأکید کرد که «بازی کردن در بسیاری از موارد غیرقابل تحمل (از نظر مالی) است» و این موضوع را یک مشکل جدی دانست. اگرچه مایکروسافت کنترل کاملی بر آنچه در کل صنعت رخ می‌دهد ندارد، اما قطعاً با فشارهای خود برای توسعه هوش مصنوعی، سهم قابل توجهی در ایجاد این وضعیت داشته است.

همچنین شایان ذکر است که شارما معتقد است مواجهه با کمبود حافظه، بزرگ‌ترین چالش و البته فرصت بعدی ایکس باکس است؛ چرا که هدف او تولید محصولات مقرون به صرفه در طول این دوره می‌باشد، هرچند که ظاهراً اوضاع پیش از آنکه رو به بهبود برود، در حال بدتر شدن است!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا